Zin in Leren! Zin in Leven!

Zin in Leren! Zin in Leven!

Dagelijks gaan we aan de slag met onze leerlingen vanuit het leerplan "Zin in Leren! zin in Leven!".

Dit leerplan is speciaal ontworpen door deskundigen, voor alle basisscholen van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en ging officieel van start vanaf september 2020.

Onze kleuterschool ging echter al vroeger hiermee aan de slag en werd in 2016 -2017 geselecteerd als pilootschool om het leerplan mee uit te testen. We mochten van op de eerste rij mee vormgeven aan dit nieuwe leerplanconcept.

In juni 2018 ontvingen we de tegel ‘ZiLL-school’. Vanaf toen waren we officieel een school met' ‘Zin in Leren! Zin in Leven!’.

Een blik op het leerplanconcept ZiLL!

  • In het katholiek basisonderwijs is het leren en leven op school gericht op de harmonische ontwikkeling van de hele persoon: hoofd, hart en handen.

    Dat betekent dat we investeren in de ontwikkeling van de kennis, vaardigheden, attitudes en inzicht die leerlingen nodig hebben om zelfredzaam en gelukkig te functioneren in de hen omringende wereld.

    Om te ontwikkelen hebben de leerlingen een gids nodig. Die gids is de leraar.

    Het leerplan ZiLL! omschrijft de ontwikkeling in al zijn aspecten zodat leerkrachten gericht hun leerlingen kunnen begeleiden en ondersteunen.

  • Zin in leren! Zin in leven! rekent op leraren die onvoorwaardelijk geloven in de mogelijkheden van hun leerlingen om zich te ontwikkelen.

    Vanuit deze optimistische visie durven we voor elke leerling onze verwachtingen voorop te stellen. Tegelijk beseffen we dat die leerambitie realistisch en haalbaar moet zijn, op maat en binnen de mogelijkheden van elke leerling.

    Als team ouden we steeds rekening met factoren zoals de aanleg, de context en de persoonlijkheid van de leerling(en).

    Ontwikkeling is gebaat bij dromen en durven, maar ook bij doorzetten. Leren brengt leerlingen namelijk steeds in nieuwe, complexere of uitdagendere contexten, net buiten de comfortzone.

    Daarom zijn aanmoediging en geruststelling door ons als leraren, gedurende het leerproces, voor alle leerlingen van groot belang.

    We zijn er van overtuigd dat de veiligheid die daardoor ontstaat en het vertrouwen tussen leraar en leerling de leermotivatie ten goede komt.

    Door leerlingen onder te dompelen in betekenisvolle (nieuwe) contexten en hen rijke ervaringen aan te bieden, komen ze vermoede en onvermoede interesses, voorkeuren en talenten op het spoor.

    Het leerplan daagt leraren uit om leven (leef-stof) en leren (leer-stof) zoveel als mogelijk met elkaar te verbinden. De reden daarvoor is duidelijk: enkel zo kunnen onze leerlingen de wereld om hen heen grijpen en begrijpen en ontwikkelen ze de competenties om er op een positieve en zorgzame manier in te handelen en te leven, vandaag en morgen.

  • Onze kleuterschool nam deel aan het pilootproject van het leerplanconcept en droeg bij aan de opstart van dit concept. Vanop de werkvloer hebben we het leerplan uitgetest en feedback mogen geven.

    Door deze communicatieve benadering van de ontwikkeling van dit leerplan werd getracht te komen tot een breed gedragen leerplan op maat van de praktijk, tot een leerplan met vele eigenaars.

  • Het leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven! werd in opdracht van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen ontwikkeld voor de leraren van de Vlaamse katholieke basisscholen.

    In lijn met onze droom voor een meer inclusieve school en samenleving, rusten we dit leerplan ook uit met extra leerlijnen, zodat voor alle leerlingen ongeacht de plaats waar ze les krijgen, onderwijs vanuit dit leerplan en het ordeningskader kan vorm krijgen.

  • In 'Opdrachten voor het Katholiek basisonderwijs in Vlaanderen' staan vijf opdrachten voor de leraren en lerarenteams die werkzaam zijn in het katholiek basisonderwijs. Ze vormen een referentiekader om een schooleigen opvoedingsproject uit te werken.

    Ze inspireerden ook de initiatiefnemers en ontwikkelaars van het leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven!